четвъртък, 27 юли 2006 г.

преди заспиване

Като бях дете, имах навика да се приспивам с мечти. Не ми се спеше, затова затварях очи и си представях, как някога ще имам всъдеход, с който ще обикалям навсякъде, ще мога и да живея вътре.
В ежедневието рядко се сещах за това, освен като започвах да събирам пари, за да го построя. С тийн годините този всъдеход изчезна, за да се появи “къщата”. Малко по-късно, вече си представях, че имам къща, в която живея. Наум и с затворени очи си представях как живея вътре, как вървя вътре из коридорите.
Заспивах бързо и ми беше едно приятно топличко да си мисля за това, особено когато живеех в Пловдив и зимата ме тормозеше отново в таванската ми стаичка. Опитвах се да пътувам в мечтите си, за да не зъзна под трите одеала, защото сметката за тока винаги беше един плашещ момент от месеца.
Винаги съм обичал да помечтая преди заспиване, ей така, със затворени очи.
Всъщност, напоследък се появи ...ТОЙ. Загасям лампата, придъпвам одеалото си, от хола тихо звучи музика, нагласям телефона да звънне в 6 часа, затварям очи и пред мен се появява. Появява се той, един друг свят. За първи път го бях видял много ярко преди месеци, в една зимна вечер. Затворил бях очи, мечтаех, лежейки в хола на земята. Изведнъж хлътнах. За секунди се озовах в едно прекрасно място с полянки, цветя, миришеше на зеленина.Пред мен имаше и къщичка, която достигнах, отворих вратата и вече бях заспал. Сега вече знам, че и тази улица е от този свят.
Излизам от входа на блока и нагазвам в една река от жълти листа, която никой не е почистил и те само лежат на асфалта и можеш да ги подритваш. Няма много хора по улиците, въпреки, че картината е ярко контрастна, всичко много ми напомня на картината от детството ми. Защото такова съм го запомнил, пълно с аромати. Такива аромати, които и до момента са още в главата ми. Миризмата на мастило в чекмеджетата на апартамента на баба и дядо. Лепкавата горещина на знойните селски вечери, когато седях на село, за да слушам радио по цели нощи. А когато радиото спреше, оставаше само нощният шум от селото, примесен с жуженето на пчелите и блъскането им в прозореца. Туп, туп. Или как с дядо ми Марко вървим в мъглата на централната улица и аз за първи път ям печени кестени, купени от човек, който се появи внезапно и изчезна. Кестените бяха опаковани в листове от писма, които ме не можах да прочета. Бях на 6 годинки. Миришеше и водата ,с която миеха улицата. Това ме впечатляваше, дори и като дете, когато вървяхме в редичка и неумело се пречкахме на циганите, които миеха с маркуч.
В джоба ми имаше 20 стотинки, с които исках да си купя сладолед, но не можеш. Не знаех дали трябва да ми върнат или не, затова не се престраших. Правя си някакви ранно сутрешни разходки из селото ми, сред мъглата се спускам сред люляците към къщата ни.Няма никой, защото това е първият рейс от града към село.Вървя по центъра, минавам по /разрушената сега/ ограда на градината, кметството и вървя по едни самотни улици, през които ми се разкрива в странна далечина всичко онова, което още не познавах, затова ми беше и интересно.
Въобще, аз май успявам да се пренеса в един свят, който загубих, преди да осъзная, че цял живот ще ми липсва. Там съм и аз, безплътна сянка, която се шмугва между редките хора по улицата покрита с жълти листа и не проявява никакво желание за контакт с другите. Защото ме е страх, че ако проговоря, ще се събудя и ще се наложи да напусна това място. Не искам. И без това го посещавам само за 5-10 минути, преди да заспя.
Твърдо съм убеден, че някога ще успея пак да се добера до там, да ям пасти, извадени от шкаф с дебело стъкло, опаковани в амбалажна хартия. Дядо ми ще се връща у дома, донесъл в някаква хартия небет-шекер, едно странно лакомство, което чупеха с чук на тезгяха в магазина.И все някога утрините ще имат мирис, оня аромат, който помня от хаотичните и цветни години на моето детство.
Обещавам си, утре ще стана рано и ще опитам да помириша света. Нещо ми подсказва, че няма да мирише на нищо, но аз пак ще опитам.
Засега не бързам да емигрирам в света, в който влизам всяка вечер от месеци.
Много ми харесва, но засега съм тук. В събота Маргото ще ми дойде на гости, не мога да пропусна това.
А вашата реалност ухае ли? От кога не сте вдъхвали, за да усетите мириса и пулса на живота ви...
Аз утре ще опитам.

19 коментара:

  1. Anonymous writes:Това е едно от най-добрите ти неща, които съм чела.:)

    ОтговорИзтриване
  2. Racho writes:Един мечтател от казански. Страхотен разказ!

    ОтговорИзтриване
  3. Racho writes:Gornoto izrecenie e manipolirano ot Tonchev, pravete si smetkata za kakuv covek ide rech. Ste pisha vseki den tuk. Trii, az ste pisha pak sustoto.

    ОтговорИзтриване
  4. Racho writes:A? Ami zashto me triesh togava?

    ОтговорИзтриване
  5. Боли ме кура, Руслане! С цялата ми вечерна обич към теб, пиши си, каквото си искаш. С теб е весело.

    ОтговорИзтриване
  6. Е Руслане, понякога и на смотльовци като теб им трябва поле за изява. Временно, не стават за повече.

    ОтговорИзтриване
  7. Рачо writes:Ужас! Това са отвратително смотани текстове, имам чувството че чета спомените от нечий пионерски лагер. Сапунена опера! Просълзи ме. Станал си много сантиментален, от годините е. А това че си смотльо е всеизвестен факт в СЗ, ти и за това не можеш да се похвалиш че имаш приятели, тук-таме клиенти, но приятели не. Вероятно и за това си си направил изповедалня като тази. Ти не си човекът за който се представяш, с една дума ти не си от тази опера. Това е поредната ти измама.И се благодари че някой изобщо те забелязва, щото си сам тук. САМ!

    ОтговорИзтриване
  8. Хахаххахаха, ти киснеш нон-стоп в форума ми, в СЗ и тук и после..."никой не ме забелязва".Абе смешко, не усещаш ли колко си жалък, на всяка среща си умираме от смях от твоите глупости. Дай си няколко години почивка, лято е, а ти си у дома по цял ден и пишеш глупост след глупост, воден от злобата и тъпотата си. Ти нещо приятелка нямаш ли? Приятели? Май нямаш, защото не им обръщаш внимание. Как да им го обърнеш, като си нон-стоп забит в нета и в моята личност. И това може само да ме поласкае. :)

    ОтговорИзтриване
  9. И се благодари че някой изобщо те забелязва, щото си сам тук. САМ!Като гледам как ме гониш с перверзната лудост на напусната от гаджето ученичка, струва ми се, че не е точно така. :)

    ОтговорИзтриване
  10. Racho writes:Kato se otkazesh ot moderatorstvoto na SZ ste ostavia na mira. Kakto i kluba.Cesna duma. I tozi MYSTERY ne sum az, seriozno.

    ОтговорИзтриване
  11. Racho writes:Bial den niama da vidish dokato ne pusnesh flagcheto v kanala. Jasno?

    ОтговорИзтриване
  12. И сега за какво си говорим? За детето, отраснало с баба си и мама, без бащина ръка. За това как е глезено и му се е давало всичко в устата. За липсата му на приятели, за опитите му да блесне във виртуалния свят, защото в реалния е пълна нула, която дори няма куража да се изправи пред хората, които изобилно обижда в интернет.За опитите му да флиртува с жени от интернет, които се провалят, защото типа е толкова обзет от идеята за собственото си величие, че му трябва не приятелка, а по-скоро комбинация от баба му, майка му и още нещо, което да го слуша и да го хвали.И ако вземе да слезе пред блока, може би ще усети, че животът му не е такъв, какъвто му се иска. Просто не му стиска, обаче...

    ОтговорИзтриване
  13. Racho writes:Tolkova li niamate za kakvo da si govorite ce stanahte kato babi klukarki.Znam ce ste proviciali no cak puk tolkova.Veroiatno ako men me niamashe niamase da imate za kakvo da si govorite.

    ОтговорИзтриване
  14. Нещо не ти оттърва истината, та се изнерви ли, какво...За баща ти, ами, вероятно даваш повече данни, отколкото се усещаш, а тук клюките не спират никога. И да не подслушваш, те сами те намират. Селски град, знаеш как е. ;)

    ОтговорИзтриване
  15. ИЬЪГД writes:Хаха кой ти е казал тия неща за баща ми. Дреме ми какво мислиш ти и останалите селски джазове. Впрочем ти нещо клиничен психолог ли го раздаваш? Не беше ли един даскал? А? А що се отнася до жените ти си известен комплексар на тази тема в СЗ, флиртуваш ли с жена се напиваш като свиня и падаш в разни дерета. С този външен вид трудно ще си намериш половинка въпреки правилото че за всяко шише има тапа, ама твоята вероятно ще е като теб- бойлер, и от долу да го обърнеш и отгоре е едно и също. тончев нямаш идея колко хора не те понасят в СЗ. А що се отнася до среща очи нямам нищо против но скоро няма да ходя нататък.Що се отнася за блока, аз живея в София и изминавам 10 пъти по-големи разстояния от колкото ти от Казански до Дръмс.

    ОтговорИзтриване
  16. ЯКЯШСЬ writes:А? Ама какъв баща каква майка ти за кого ме мислиш?п.с. Тончев утре ще се наложи да поспамя клубчето няма как.

    ОтговорИзтриване
  17. gdgdfg writes:Ahum, ot ponedelnik atakuvam i The Other Site, ste rabotia na 2 fronta da ima ravnovesie :)) Kogato me triesh v SZ ste spamia v Other Site. Taka ustroiva li te??

    ОтговорИзтриване
  18. Твой проблем. Ти си хабиш летния ден, не аз... :)

    ОтговорИзтриване