неделя, 2 юли 2006 г.

Добро време...спомени за Бозата

Навън е
добро време 
, както казваше някога Бозата. Днес се сетих за него, докато вървях под дъжда. Христо Гатев - Бозата беше една от underground легендите на България, не минаваше концерт или голямо събиране, без той да е там. Като се запознах с него, той беше снажен хеви метъл, със сериозна приятелка, със стабилни доходи и мотор.
Десет години по-късно той беше с бръсната глава, смален, живеееше на улицата, от хорски подаяния. Цитираше Лили Иванова и Сашка Васева като свои приятелки, никой не му вярваше, докато не го видяха със Сашка, как му купува обувки от Витошка.
Обиколи цяла Европа на стоп, вечно със шишето с коктейла му - спирт, нес кафе, кока кола.
Звънеше ми посред нощ от някакви странни места, на които дори не знаеше имената.
Последните години живееше в София, изгонен от Габрово, след като бе запалил семейния апартамент. В адска мизерия, от подаяния на стари приятели.
И после научих, че през април, 2004, съвсем внезапно, той е починал.
От пневмония. Така и така не посетих гроба му, не зная къде е.
А беше свестен човек и обичаше дъждовното и хладно време, такова, каквото е навън.
И от него остана този спомен и много други и навика да пия кола с нес кафе. Никога не се престраших да добавя и спирт. Все още и май никога няма да го направя. Може би ме е страх.

14 коментара:

  1. А защо му казваха Бозата? Очевидно това не е била любимата му напитка...

    ОтговорИзтриване
  2. Не знам, още като се запознах с него в предверието на младежкия дом в Габрово на един луд концерт /1991/, на него му викаха така.Пък на мен още ми викат Мечката. :)Смешни детски прякори, а как лепкави са и остават с нас за цял живот.

    ОтговорИзтриване
  3. А сега са пуснали и боза с какао. Извращение, ако мен питаш...

    ОтговорИзтриване
  4. Уви, целият живот е вече доста извратен. Но няма как, налага се да се пригаждаме. И на какво има вкус тази боза с какао?Ял съм австралийски шоколадов локум, жесток беше. Нищо общо с нашите шедьоври, посипани с прах за пране /популярна градска легенда/.

    ОтговорИзтриване
  5. Звучи ми леко UNTRUE. :)Аз си пия киселия сок, виж ми бележката.

    ОтговорИзтриване
  6. Ако щеш вярвай, но има вкус досущ като на боза с какако!

    ОтговорИзтриване
  7. Аз нямаше и да я опитам тази боза с какао, ако една възторжена девойка не я раздаваше безплатно в местния супермаркет в малки чашки. Като че бяха пълни с проби за урина. Опитах въпреки това, а тя каза "Нали е по-хубава от обикновената!" И аз отговорих "Не." Малко мъчно ми стана за момичето, но не беше по-хубава от обикновената въпреки че ставаше. То и обикновената вече не струва; вече всички сме митологизирали бозата от едно време, а едва ли някога пак ще я опитаме. Имаше една сладкарничка в Стара Загора, като вървиш от гарата към главната улица се падаше отляво. Много обичах да пия боза там като ходехме лятото.

    ОтговорИзтриване
  8. Отдавна вече я няма, беше с красивото име "Малина".Уви, митологизираното минало си беше хубаво.А аз съм зверски гладен. От два дни съм на диета и ....олеле, ще превъртя. :)

    ОтговорИзтриване
  9. Anonymous writes:Bozata pochina prez fevruari ne aprez april.

    ОтговорИзтриване
  10. Помня април, защото тогава беше концерта на Лайбах. Това, за което той беше винаги мечтал да посети.

    ОтговорИзтриване
  11. Точно срещу станционната градина, нали??Всъщност, отдясно на Ленин имаше сладкарница. Както и на Руски, пак отдясно...или бъркам?Всичко това около Езерото.

    ОтговорИзтриване
  12. Aхиев writes:"Имаше една сладкарничка в Стара Загора, като вървиш от гарата към главната улица се падаше отляво. Много обичах да пия боза там като ходехме лятото." Мисля,че става дума за сладкарница "Пролет",на "Руски" и "Братя Жекови"...какъв стар мърморко съм само.Сантиментален мърморко...майка ми работеше там преди стотина години.

    ОтговорИзтриване
  13. Ahiev writes:Изперкал съм вече, сега разбрах за какво говори момичето..."Малина"ли се казваше наистина?На западния ъгъл на "Славянска"(Булевард"Л.И.Брежнев)и "Ленин"...Както и да е,навремето сладкарниците имаха специфична атмосфера,която така се е набила в детските ни главици със звук,аромат и цвят.Шарените пасти "Здравец",с маслено цветенце отгоре,вафли "Ракета" - огромни(в детските очи,разбира се)цилиндри,пълни с невероятен лек крем и запечатани от двете страни с разтопен шоколад,Банички"от 13" с масло и огромни метални купи със сладолед.Небет шекер,"Виолетки","Детска радост"....детска радост,детска радост.

    ОтговорИзтриване
  14. Чакай, чакай...На диета съм. Какви спомени само ми нахлуха в главата.А усещал ли си се, че в станционната още я има и ракетата и параходчето, които седяха там. Никой не ги е махнал.

    ОтговорИзтриване