неделя, 21 април 2013 г.

Да вярваме или да не вярваме на рекламите?



Все по-често чувам, че рекламите лъжат. Как да им повярваш, след като виждаме света, който те представят, виждаме какво е около нас, дали използвайки продуктите и вярвайки в идеологиите, точно около вас ще стане по-добро и красиво. 

Само преди 20-30 години, този въпрос не стоеше въобще пред никой.  Не се учудвайте – нормална реакция, след 45 години комунизъм, в който целият рекламен ресурс на нацията бе насочен към рекламата на позитивния образ на социализма, в който ни караха твърдо да вярваме /почти 100% успеваемост на кампанията, доволни клиенти, които се връщат за повече/ по всякакви начини, мерки и прийоми. Написаното във вестник /дори не само Работническо дело, а който и да е/, чутото по радиото, видяното по телевизията – това нямаше как да бъде лъжа или непроверен факт. Искрено вярвахме, че някъде седи някой, който проверява всичко, в наша полза. Продуктова или имиджова реклама на нещо извън ръководната роля на партията почти нямаше, освен ако не броим епизодични и спонтанни самоинициативи, примерно  телевизионните импресии с гледки от курортите от края на 70те. Помня  рекламен клип, в който козметичка обясняваше как стърже напукани пети с нещо, което приличаше на ъглошлайф, сигурно съвсем нормално за началото на 80-те години. 
Вероятно на всичко друго извън партийната пропаганда се е гледало несериозно или как да тръгнещ да рекламираш продукти, като той няма алтернатива или конкуренция – едни и същи телевизори Велико Търново има навсякъде, защо да го рекламираш, след като избор няма. Не е логично и телевизорът Велико Търново да е по-добър или по-престижен от съветският си аналог. Няма да ни пуснат да кажем, че е по-добър или в нещо превъзхожда SONY, защото това би означавало революция...да споменеш капиталистическа марка.

Тези условности и затвореният ни начин на живот, както и жаждата за информация, превърнаха тихата и мирна Народна република България в Република България, страната, в която се проведе масово информационно, рекламно и промоционално клане в първите години от така наречената «нова демократична епоха».

За какво ви говоря?  
Дори не споменавам политическите послания или кампании. Говоря за продуктовите реклами – прости слогани „Най-вкусните палачинки” превръщаха тиган и някакви палачинки в бизнес за хиляди лева дневно. Заведение в родния ми град Стара Загора направи рекордни обороти с това, че просто даваше 1 малка кисела краставичка към всяка ракия, което всички пияници в града веднага обикнаха, та това бе лично отношение. Сигурно всеки познава и хора, които са пускали пари в писмо, към анонимна пощенска кутия, която им обещава „Сто рецепти за успешен бизнес” или еликсир за  успешно лечение на всички болести, плюс гарантирана сексуална потентност и успехи в работата  и личния живот. Историята мълчи какво са получавали в отговор, помня, че познат получи срещу 20 лева едно семенце от гинко билоба, както и бизнес план за отглеждане и успешни продажби на продукцията от това семенце. Просто изчакайте няколко години, докато поникне, порасне и започва да дава печалби.

Голяма част от тези хора вече ги няма сред нас, но историите за грандиозните провали и изгубени надежди все още красят много семейни събирания. И за всичко това обвиниха нея, рекламата.

Всъщност, истината беше, че комбинацията от наивност, алчност, мързел, съчетана с пари в джоба, винаги създава грозни резултати. Добавете глупост и резултатите ще са фатални. Потребителят от началото на 90те години нямаше необходимата зрялост, вярваше в бързия успех, желаеше всеки символ на мечтания лъскав живот, не вярваше в работата, а в джоба му се диплеха парички, крити под дюшеци и в буркани. Нямаше и кой да го пляска за ръката като малко дете, че не всичко шарено и бляскаво е безопасно. Резултатите ги помните.

Дали нещата са се променили днес, над 20 години след това?
Със сигурност, няма как да не отчетем няколко основни фактора, на едно от първите места – потребителят не е във завидно финансово състояние – което прави атаките върху него още по-ожесточени, но никой не може да предполага кой ще спечели неговото внимание – мобилен оператор, банков заем, пълна торба с ядене от някой супермаркет или маркова козметика. Потребителят е и уморен и изтощен от информацията, с която го заливат всички медии, личната му поща, старомодната му пощенска кутия, която излива тонове реклами, телевизорът, който бълва на всеки 20 минути дълъг блок с послания.

Представете си, че обръщате внимание на всичко.
Добре дошли в лудницата. Не ви го препоръчвам, пазете се, дори и ако малко сте предразположени към това.

Посланията са все по-рафинирани и изтънчени, щастието, основата на всяка успешна реклама, става все по-дефицитна стока. Вижте себе си в новия автомобил, усетете как вятърът гали косите ви, на вашия спътник, примижате от изгряващото слънце над топлия океан пред вас. Отваряте очи отново и пред вас е добрият приятел, старият телевизор, който просто ви предлага да  купите автомобила, днес и изгодно.
С право на данъчен кредит, въпреки, че дори може и да не знаете какво е това.

Всъщност, лъжат ли рекламите?
Добре, а вие обичате ли да ви лъжат? Много често в нас се буди малкото дете, което моли дядо си и баба си – лъжи ме, но ми разказвай. Преди много години аз бях това дете, което молеше така за приказки.
Това дете още не си е отишло, но то все още умее да различава добрата приказка от истината.
За съжаление, в нас все още си седи този пуст навик от миналото да бъркаме информацията с преувеличението или недоизказаното. Във душите ни дреме наивното дете, което иска приказките за разкош, спокойствие, щастие никога да не свършват. Те изглеждат така лесно достижими – руло тоалетна хартия, заем от банката, кило банани от супермаркета...Колкото по-лесно достижими изглеждат високите цели, толкова е по-вероятно да ви мамят, осъзнайте го това.

Рекламите са една пожелателна илюзия, която често буди доверие в нас, въпреки, че нямаме основание за това. Преди да ги обвините тях, вгледайте се в себе си и се замислете, дали проблемът не е в разбирането ви за света. Дали желанието ви за слушане/гледане на красиви истории и неща не измества самото им случване. Сигурно не е лошо да отворите и третото си око, критичното, с което да премисляте всичко, преди първосигнално да направите ненужни стъпки. Тогава всичко наоколо ще стане много по-сиво и скучно, не го отричам. Но може би така ще успеете да направите света си наистина по-щастлив.

И в крайна сметка, лъжат ли рекламите?
Не, рекламите не лъжат. 
Лъжете се вие
Четете повече художествена литература, развивайте фантазията  и ума си, бъдете готов да различите посланието от пожелателната илюзия. Научете какво е бяло и какво е черно, къде се смесват и кое е добро за вас и кое вредно. С това май проблемът приключва. 

Дали ще ви хареса посланието ми – имате право на избор, нали?

Ивайло Тончев
Маркетинг мениджър

Няма коментари:

Публикуване на коментар