вторник, 26 март 2013 г.

Какво представлява рекламата – въпроси и отговори за рекламодатели и маркетинг специалисти, които ще ви замислят

Замисляли ли сте се, че голяма част от успеха за един бизнес е да накара хората да чуят за него. Естествено, говорим за рекламата – печатна, интернет, телевизионна, външна – навсякъде ни чакат посланията – купи, обичай, обличай, консумирай, повярвай ни.
Пред всеки маркетинг специалист стои и главният въпрос – как да чуят хората за продукта, за когото работя?
Не, не се стряскайте, това може да бъде нова марка сирене, нов хотел или изгряваща политическа партия...или какво ли още не. Не се страхувайте да го наречете така, той е и няма нищо лошо в това. Дори и децата били продукт на любовта ни, така казват.

Как да изберем най-удачната реклама за продукта Х? Често при нас идват производители и търговци и казват – Рекламирайте ни, да ни има навсякъде, да станем разпознати и обичани, да имаме успех и продажби...
И преди да кажем ДА или НЕ, да помислим малко за естеството на рекламата....

Кому е нужна тя?
Рекламата е много нужна, защото това е информация за вашата дейност, която пряко влияе на познатостта ви като марка, място, идеи или каквото и да е, тя води хората до вас. Тя реализира и пряка и непряка търговска дейност, като ви се възвръща като обратни приходи от продажби, както и от потенциално повишената познатост на вашия бренд.

Всичко ли може и трябва да се рекламира?
Много труден въпрос, който поставя пред труден избор всеки специалист в рекламата. Изборът е много прост – да приемем ли да работим за обект или идея, които няма как да спечелят от реклама или да откажем, като загубим от това. От реклама имат полза обектите/ продуктите с лице, които търсят развитие, както и могат да застанат зад идеята си за развитие. Представете си безименно малко магазинче, което продава пакетирани стоки, което не може и няма как да бъде с нищо по-различно от съседното до него друго магазинче. Кое отбива хората в една или в друга посока... - качество, цени, хигиена, обслужване. Това е добра насока да помислите с какво вашето магазинче може да бъде по-добро от съседното – ето, вие мислите напред и си струва да попитате и за реклама на новия ви облик и услуги. Преди това – няма полза да рекламирате нещо, което няма лице и е еднакво с конкуренцията...

Дали рекламата води за носа или за ръката?
Добрите специалисти вярват, че рекламата е информация и тя трябва да води за ръката и ...за сърцето. Истинската и честната реклама ти поднася коректна информация, която трябва да ти бъде полезна, а това да доведе и теб до обекта/представяната идея/продукт.
Много често виждаме реклами за заведения, които предлагат по снимките огромни порции и домашен уют, а в реалността това съвсем не е така. Политическият лидер на партията от началото на статията ми обещава едни и същи неща с другите си конкуренти, как да му повярваш, на него и на тях. Истинският маркетинг специалист трябва да застане зад посланието на продукта, да е сигурен в качествата му и да не го представя такъв, какъвто не е ...Твоята лъжа, както и в политиката, така и в рекламата, пречи не само на теб, но и на твоите колеги...

Гениалната концепция?
Няма как с един аршин да премерим всичко и да унифицираме рекламата до мигащи картинки и участие някъде. Хубаво е да се помисли добре, преди да дадете цялостна концепция на рекламодателя, дори и това съвсем да не се предполага от размера на бюджета му. Добрият специалист трябва да работи еднакво добре и за Х и за 100 пъти по Х лева. Това показвало ясно качествата му. И наистина се нуждаете от внезапен проблясък, идея, оригинална и ефективна, която да ви доведе до успеха, по нов път, нещо, което ще се запомни. Или, просто ще повторите за хиляден път изтърканата формула за високото качество и ниската цена, която невинаги води до успех.

Колко ще ми струва рекламата?
Най-честният отговор – рекламата е като пътуване, тя струва толкова пари, колкото далеч искаш да стигнеш. Колкото по-далеч, толкова по-скъпо ще ти струва. И трябва да си подготвен – далечните пътувания искат сериозна подготовка и предлагат неочаквани изпитания.


Какво точно да рекламирам?
Както вече казахме, рекламата ви е едно пътуване, изберете добра посока. Ако не се сещате, помолете маркетинговите специалисти да ви подберат посока, която да харесате. Изберете най-удачното, уникално и интересно качество, това винаги се отплаща.

Къде да рекламирам?
Оставете това на специалистите, които трябва внимателно да прегледат възможностите и да ви дадат медиен план, съобразен с нуждите и възможностите ви. Да, телевизионния ефир е много примамлив, но не и когато бюджетът ви е едва първото четирицифрено число в лева. Парите ви трябва да се разпределят разумно - на правилните места и на правилния таргет.

Каква е ползата от рекламата, колко ще спечеля от нея?
Ако трябва да сме честни, от добрата реклама се печели „какво“, а не „колко“. Преди 25 години, в началото на промените в България, хората вярваха сляпо на реклама, приемаха я като новини, а те трябваше да бъдат прочетени. В наши дни, и до най-затънтеното място достигат десетки реклами - телевизия, радио, интернет, рекламни брошури. Важното е днес да бъдеш забелязват, да ти обърнат внимание, като оставиш избора в ръцете на потребителя. Не го задушавай в исканията си да ти стане клиент, той ще оцени това и ще ти бъде верен, което е и реалният успех на рекламата ви.

Може ли да ви откажат да работят за вашия продукт?
За да бъдете наистина добър маркетинг специалист, не трябва да поставяте парите преди всичко останало. Да печелите добре е важно, но и да умеете да заставате зад работата е още по-важно. Когато ви карат да ползвате уменията и познанията си, за да „водите хората за носа“, добре е да помислите дали моралът ви си заслужава да бъде компрометиран. Струва си да откажете, за да промените света към по-добро.

Може ли да запазите добри отношения с този, който ви е отказал?
И защо пък да ги разваляте, животът продължава, вярвайте, че все някога другият ще узрее за да проумее нуждите и целите ви. И това е най-важното...

И какъв е смисълът от тази статия?
Един и много прост – да ви накара да помислите и да бъдете по-успешни. В останалото – можем да помогнем и ниe, специалистите от българската мрежа за безплатна интернет реклама Insert.bg - http://insert.bg

Автор: Ивайло Тончев

Няма коментари:

Публикуване на коментар