петък, 17 ноември 2006 г.

bee gees

Рейсът към дома е мястото, където мога да се сгуша в седалката, да гледам прозорците и винаги за виждам през тях неща, които може и да ги няма в реалността.
И днес така, в главата ми звучеше меката психеделия на “Holiday” на BEE GEES, подкрепяна от хилядите мигащи прозорци на хората, с отразени също толкова телевизионни екрани. Каква красота, стига да можеш да се огледаш във всеки.
И да усетиш поредния житейски сериал, разкрил се пред очите ти. ...
Казва се ХХХХХХХ. И е новата ми колежка по английски. Мисля си, че не е добре.
Странно усещане, което я обсипва с червени удивителни при всяка мисъл за нея.
Не знам как да ви го обясня. Седяхме с Ванката пред офиса, където тя ми беше чукнала среща. Снимах улицата и минаващите хора. Типично занимание за двама градски лузъри, при което единият има и нов апарат.
Дойде някакъв пиян чичка, в който разпознах с удивление Бонбона, един алкохолик, който не бях виждал от 17 години. Тогава и сега май се занимаваше с едно и също нещо, да проси пари от хората. После изчезна, за да се появи отникъде в нищото, вероятно и да изчезне пак.
Тя се появи от входа и ни предложи да се качим да пием кафе и да си говорим горе, било уютно. Усетих, че Ванката се възбуди, усетих го по блясъка в погледа му.
Аз се благодарих, че той е там. Не ми се качваше там сам, при положение, че не я познавах.
И ме беше страх, че може да се случи нещо, от което няма да бъда доволен.
Качихме се горе, с кафета в ръка. Отворихме офиса, Ванката седна в залата, последвахме го.
Разбърквах кафето, докато тя ме разбъркваше с объркан разказ за първата си учителска седмица.
Аз вече знаех, че се беше провалила. Тайно си го предричах, още след първата ни среща.
Едро телосложение, къса и чуплива коса. Много къса и боядисана червеникава. На ръст е почти колкото мен, което е доста за жена. Качена е на ботуши с платформа, което я караше до стои над нас като някой триумфиращ великан, само дето той никак не триумфираше.
Ръцете и, неочаквано гъвкави и бързи, се движеха преди всяка от репликите и, преди да каже нещо, като пипала, които привличаха вниманието на слушащите.
И мисля, че беше от кафето или от рома преди това, имах нервите да я гледам в очите, които постоянно се въртяха около всичко в стаята, тя поемаше дъх, с ръка посочваше сърцето си или ги изпращаше напред, все едно мост между нея и света и започваше.
И колко странно ми се струваше, че жена на възраст, с някакъв житейски опит и практика, в един момент просто беше решила “да стане учителка”, защото смятала, че по този начин ще намери призванието на живота си. Атрактивно работно време, сигурен доход и работа с деца, които искат да научат английски език, за да бъде полезна в обществото.
В реалността имахме една объркана жена, която беше изкарала 22 часова работна седмица, в която беше изработила към 60 лева от полагащите и се 240, с цената на много нерви, крясъци, които бяха озвучавали цялото училище, тихо недоумение от случващото се в стаята, където учениците си правели каквото искала, а тя се мъчела да ги разбере.
Да подпъхне добра ръка в сърцето на всяко дете, да им предаде своята любов и доброта, докато те се биели и хвърляли хартии и учебници из стаята и крещели. И тя вероятно така пак е плела ръце пред тях, в последен опит да им докаже, че е няма никаква защита, затова по-добре да се върнат към учебното съдържание.
Усетих се, че се изнервям. Сериозно се замислих, че ако не бях с Ванката, тя не би се поколебала и да потърси ръката ми, за да я допре до сърцето си, да ме придърпа, за да докаже, че то бие. И вероятно после да потърси утеха в прегръдка или просто да ми пошепне в ухото, че е сама и не издържа повече. Защото това в лицето и личеше именно това, болката, че не е разбрана, че добрите и намерения са потъпкани в калта, че иска утеха, че би била готова да даде всичко. Добре, че Ванката кръжеше наоколо, като пакостлива пчеличка.
Тя го следеше с поглед, в момента в който той се криеше зад завесата, тя ставаше и идваше до мен, в момента в който той се появеше, тя скачаше и от ъгъла продължаваше своята тирада за това, че тя е малка и няма защита, а те просто не я разбират. А тя ги обича.
Сетих се, че Хари много я харесва и е приятелка. Някога са били на този прословут курс по английски, на който са се запознали. И Хари казва с гордост и благина в думите...
-“ Страхотен човек, препоръчай я на всички!! Толкова добра, толкова добра...”
Ужасно обичам добрите хора. Смея да твърдя, че и аз съм добър.
Но не разбирах къде е прословутата доброта на тази жена, която беше просто глупост и некадърност, изобилно покрити с добри намерения. И сега от мен се искаше да дам съвет, а когато го давах, тя упорито твърдеше, че не може така, че не иска с лошо, че не трябва с лошо.
Зави ми се свят, ако не бяхме с Ванката, който продължаваше да се весели из просторния офис, облякъл нова блузка, сигурно вече щях да съм припаднал от безконечните обяснения, съчетани с поемане на дъх, при някое от което те щяха да се сплетат около мен, в търсене на утеха. Така го усещах, а упорито, упорито не го исках...
Звъненето на телефона прекъсна всичко, тя заприбира нещата си от масата, аз заприказвах глупости по телефона, гледайки я косо. И после си тръгнахме и след 5 минути се оказах в този рейс, в който така ми се слушаше BEE GEES и гледах прозорците.
И ми е още странно, защо упорито нещо в тази жена ме стряска.
Сигурно защото след като се качих на рейса, тя ми помаха през тъмното стъкло, точно както в някаква идилична история овчарче би помахало на пътниците във влака, защото знае, че той отива към града.
Докъде ли можем да стигнем с добротата си?

3 коментара:

  1. Ех. Ами самотна е. Явно търси близка душа. Ако не близка душа, то поне кауза, призвание. И понеже няма лекота, а само нервност в начина, по който ги търси, няма как да ги намери. Аз съм си жалостива и ми става мъчно като чета за такива хора. Но си признавам, че не е приятно ако решат да се вкопчат точно в теб. Което май означава, че не стигам твърде далеч в добротата или в жалостивостта си.

    ОтговорИзтриване
  2. Виж, то и аз съм жалостив и разбирам тези хора. Тя няма да се вкопчи, защото мога лесно да я отхвърля. Ще помагам, какво да правя.Колеги сме. Но упорито мразя хора от този тип. За тях аз съм меркантилен и прост, а те са стълбове от морална светлина и излъчват овчедуша доброта.Мразим.

    ОтговорИзтриване
  3. Колежката упорито продължава да се дъни, вече никой от колегите не вярва, че ще издържи още една седмица. Може би се оказах прав. Не знам за кое точно.

    ОтговорИзтриване