Много е лошо да
се усетиш, че си изгубил посоката. Седиш
някъде, изведнъж ти щуква, че няма накъде
да отидеш, никой не те чака. Отваряш очи
и виждаш, че всеки бърза на някъде, хората
се усмихват, тичат деца, но ти не си
никъде, ти просто седиш и зяпаш. Гледаш
си телефона, чудиш се на кого да позвъниш,
след това се отказваш от всичко и просто
гледаш с отворени очи. Виждаш дори и
чичото, който се издухва мощно на земята,
с апокалиптичен замах бие сопола си в
земята, сякаш очаква да разтресе паважа.
Но нищо подобно не се случва, а той
продължава по пътя си, готов във всеки
подобен сгоден момент да удари отново
по паважа, с абсолютен замах.
В такива моменти
можете да осъзнаете абсолютно всички
вселенски закони и да ги омаловажите,
защото просто сте извън тях. На път сте
да погълнете себе си и да прекарате една
вечер, слушайки бразилска тропикалияот 60те, отдавна забравено 10''
на Demise, четейки Гостиот вековете на Стоян Стайнов или просто
да си бъркате в носа, мечтаейки да
извадите такъв могъщ заряд, с който да
ударите по пода и да спрете въртенето
на земното кълбо.
Уви, в ресторанта
до вас за първи път има шумен купон от
месеци, събрали са се хора от целия град,
певицата крещи онази отвратителна песен
за Цар Шишман, сигурно пияни аграри /моя
любима дума за граждани със селскостопанска
ориентация/ играят хора, докато скарата
им изстива. И как да отида аз при тях и
да им разкажа смесените си чувства от
романа Гости от вековете на Стоян
Стайнов, директор на завода за каучукови
изделия, който през 1956 за първи път и
последен издава замисления си през 1946
година научно-фантастичен роман. Една
объркана история, пласирана като
научно-фантастична, с положителен герой
български инженер, който уж помага да
се събудят от вековен леден съд една
пра-историческа двойка, които алчните
капиталисти започват да експлоатират
като шоу-артисти, за да си избият парите.
Книгата е ужасно слаба и в духа на времето
предвидима, но това не я прави по-малко
вълнуваща за едно хлапе, израстнало в
мечти да си купи Тарзан и Кинг Конг от
витрината на антикварната книжарница,
прекарвало цели часове в зяпане през
витрината на скъсаните книги, оставени
от разни други подобни странници. Но
как да слезеш в ресторанта и да им обясниш
за възхитата си от тези шарени корици,
за математическата точност и прогресивност
на тропикалията, когато те реват и пеят
за „Елена, детото на дивата пустиня“.
Възможно ли е пустинята да е дива, след
като там няма никой. И как пустинята има
дете, как се е появило то и чие дете е,
след като в пустинята няма никой. Как да им обясня всичко това, като те ще ме съборят на земята и ще ме стъпчат с някое хоро. Песента
мълчи за историята на Елена, а аз май ще затворя прозореца, ще
си пусна нещо хубаво за слушане, ще
дочета глупостта на Стоян Стайнов,
мечтаейки за годините, в които бих бил
вдъхновен да чета подобна книга. Към
22.30 ще позвъня на 112 и закономерно ще
помоля за кола на полицията, за да спра
културната оргия отвън, която е на път
с музикалния си подбор да обясни всичките
кривини и неудачи на 24 годишния ни
преход. И след това ще медитирам в
тишината, мъчейки си да си обясня какво
се случва със света около мен и защо
така често губя посоката си. Инцидентно,
бих скубал и косми от носа си, просто за
да усетя нещо. Надявам се, че ще разберете
едно дете от 80те, което просто се е
загубило през 2013...
Няма коментари:
Публикуване на коментар