вторник, 9 февруари 2010 г.

"Потъването" на ...Аватар


С почетна възраст от 115 години, киното успя да ни заведе почти навсякъде. Бяхме свидетели на пристигащи локомотиви, съпровода на пиано от немите филми, първият звук, първият цвят, първите домашни видео системи, видео касетите, DVD-тата и бурята от стандарти, която избухна след техния триумф. Киното постигаше рекорди по продажби на билети, на фен артикули, реализираше огромни приходи, еднакво огромни загуби. Определени филми ставаха предмет на масова психоза или на строго ограничения кръг от елитарната критика. От кино лентите се раждаха легенди и умираха империи. До „Аватар”.Точно така, филмът на Джеймс Камерън успя да промени светът на киното и то никога няма да бъде същото, никога вече.
Рекламата: Много семпла, поне в България, но крайно въздействаща. Много кратки клипчета, без много думи, в топ рекламното време. За моменти екраните ни се напълваха с цвят и в кадри от филма се налагаше думата – Аватар. Явно толкова сме закопнели за цвят и за нещо различно от сивата парламентарна хроника, защото скоро всички вече говореха за „оня филм”, пресяваха се торентите, търсеше се сийд на копия с размито качество. Някакси всички разбраха, че това ще е Следващият голям филм и му повярваха и искаха да бъдат първи свидетели на това явление, в търсене на досег до Голямото. На затворени предпремиерни прожекции бяха канени избрани на лотариен принцип. Истерията тепърва се развихряше.
Преди премиерата:За съвсем кратко преди премиерата имаше продажби на пиратски копия от предварителни и рекламни копия, прецедент поне на Българския пиратски пазар, който от много време никакъв го нямаше заради бума на торентите.
Премиерата: Само 7 дни след световната премиера, Аватар удари и родните екрани. В този ден, 17 декември, 2009 година, със сигурност е било печелившо да си собственик на кино-салон, защото опашките са били километрични. Свикнали на посещения от 10-20% заетост на салоните си, тогава пред тях се извили километрични опашки. Хората искали да гледат, да ядат пуканки, да пият кола, да пазаруват от съседните магазини /повечето зали са в големите търговски комплекси/, да ядат в ресторантите, да пият кафе, да наливат бензин...Неочакван прилив на свежи пари в задъхващите се преди празниците бизнеси.
След премиерата: Тълпите от зрители излизат от салоните като ударени с мокър парцал. За три часа те са били на друга планета, били са се с дракони, спасявали са чужди раси, правили са шеметен секс с женски екземпляр с огромни размери и това не може да не промени животът ти. Форумите се изпълват с категорично позитивни мнения на хора, за които Аватар е означавал ново начало в живота им, преди и след премиерата. Както преди и след Паоло Коелю, преди и след откриването на поредния user-friendly социално-културен интерфейс, с който се сродяваме за период от време.
Съвсем скоро купувате нов билет, за да го гледате втори път, трети път, четвърти път, докато наизустите филма и се превърнете в истински Аватар – freak.
Трудно е да коментирате посланието на филма, но като цветни сънища можете да опишете всеки от ефектите. Те са и това, което впечатлява масата от зрители.
За самия филм: С времетраене от 161 минути, в Аватар има два филма. С дължина от около 80 минути в него е представен стандартен научно-фантастичен B-movie от 60те, където има всичко – наука, фантастика, любов, екзотика. Останалите минути са друг филм без сюжет– истинската научна фантастика, компютърните ефекти, които ни карат да зяпаме с отворени уста. Те са това, което създава и продава търговската марка Аватар.
Скандалите: С феноменалния успех на филма се появиха и първите скандали.Засега те са два – за кражба на сюжета. За евентуални автори се спрягат култовите братя Стругацки / СССР/, създали в свой ранен роман планета на име Пандора. Друг претендент е Предраг Урошевич с неговият роман Tihana iz Erga от 1984. Засега сценарист си остава Джеймс Камерън.
„Потъването” на ...Аватар: Аватар „потъва” успешно срещу 601,2 милиона долара приходи в САЩ /към началото на февруари, 2010/.. По света приходите от продажбата на билети за "Аватар" са надхвърлили сумата от 1,843 млрд. долара - рекорда на "Титаник". И все още сумата предстои да расте. Много вероятно е "Аватар" да застане начело на Топ 10 за най-гледан филм в историята на киното. Започва производство на фен-артикули. Въпрос на дни е да се задвижат и китайските фабрики, за да забълват евтини пластмасови „автентични реплики „ и да залеят света.с нейвита, аватари и бойни роботи. В процес на подготовка е Аватар 2, с доста по-голям бюджет на ефектите, но с все още липсващ добър сюжет. Обещават се обаче шеметни специални ефекти и един нов, напълно триизмерен свят.
Аватар промени историята на киното, като е на път да стане най-гледаният и най-касовият филм на всички времена. Технологично натруфената опаковка на една семпла и леко шаблонна история - научна фантастика от 60те е на път да промени 115 години кино-история и да даде ново начало –филмите на специалните ефекти. Ролята на актьорите е вече само подгласническа, предтекст за да покажете възможностите си на компютърен специалист и мощността на компютрите си.
След години вероятно ще гледаме филми, съставени само от специални ефекти, които всеки от нас ще може да гледа и да асимилира спрямо собственият си подсъзнателен сценарий. А до тогава, време е да си призная и за моите 12 лева, дадени в името на Аватар манията. Не броя пуканките и колата /още 5 лева/, но забавлението си струваше.
Мисля, че няма да повторя.

Няма коментари:

Публикуване на коментар