петък, 27 март 2009 г.

Пазете си децата

Във времената на тотална криза, обществото насочи за пореден път погледите си към училището. Индиректна причина беше шума около промените в закона за образованието. Децата от много време са в червената книга на България, като опасност ги дебне във всяка една от обитаваните от тях територии - училище, улица, дом. Време беше за политиците да се сетят, че единствената сигурна инвестиция в наше време е тази в децата, тяхното образование и бъдеще. И докато още не е приет окончателният вид на закона, нека да надникнем какво ще стане училището и обитаваният от децата свят утре, засега с известна доза песимизъм. Дали не е вече прекалено късно?
√ „Въвежда се определен вечерен час. Родителите ще бъдат глобявани, ако децата им вечер излизат сами. За малолетните - до 14 г. се разрешава да бъдат на обществено място без придружител до 20 ч,. а непълнолетните - между 14 и 18 години - до 22 ч. Отговорност ще се търси и на родителите, които оставят без сами вкъщи децата си, в случай, че нямат 12 навършени години. Следват солидни глоби към родителите.”
От години има забрана в заведенията да има непълнолетни след 22.00, освен ако не са придружени от родителите си. Тази забрана стана причина за затваряне на десетки заведения в цялата страна. За съжаление, рутинните проверки по заведенията карат тези под 18 да бягат или се крият в тоалетните, а само минутка след това са пак на дансинга. Шоуто трябва да продължи. Тийнеджърите са основните клиенти в тези заведения, ако те не идват, тях ги заплашва фалит. Затова си заслужава и риска. Но да се надяваме, че нещата ще се променят и родителите и собствениците на заведения ще се научат на повече отговорност.
√ „Продаваш ли алкохол и цигари на ученици? Глоба от 2 до 4 хиляди.”
Това винаги е била забрана, която е била нарушавана под път и над път. Обективно, цигарите и алкохола са стоки с култов статус сред подрастващите.И докато заведенията не смеят да сервират в светлата половина на деня, магазините са тези, които правят най-често компромис. Минутка колебание, непрозрачна торба и 2 бири по два литра и пакет цигари. Приход от поне 8 лева за магазина и няколко часа „забава” за малолетните ти клиенти.Затова и парковете бяха пълни с ученици, които си пийват биричка след или преди училище. За техен лош късмет, и за това е помислено. В София това е вече наказуемо с глоба от 200 лева, като се очаква да я последват и други градове.
√ „Училищните униформи - по дрехите посрещат...”
През 1989 еднотипните сини куртки и манти бяха премахнати, като символ на една гнила система, а сега се връщат със фанфари. Много по-шарени, интересни за учениците, което би означавало и край на дълбоките деколтета, разголените пъпове при момичетата, панталоните с увиснало дъно, прекалено широките и дълги тениски при момчетата. Да си в униформа, която мразиш, бе много лошо нещо.
Да си в униформа на престижно училище е вече нещо, което впечатлява приятно всеки. Струва си да се замислиш, дори и без да добавяме, че училището получава субсидия от министерството за възприета униформа.
√ „ Забрана за екстравагантно облекло и външен вид при учители и ученици”
Една много дискутирана и болезнена тема. Кой ще реши кое е екстравагантно? В новините влезе столична гимназия, която не допуска момчета с дълги коси. И докато двете страни имат доводи да дискутират кое е извън обичайния „добър тон” и кое не, вероятно си струва това да се прави.
Истината се ражда в добронамерения спор, не в диктатура от едната страна или сляп гняв от другата.
Вероятно това е и добър повод за контакт между отчуждилите се учители/администрация и ученици.
√ „Учениците вече могат да бъдат остранявани от клас и да полагат „обществено полезен труд”
До този момент учениците бяха задължени да остават в класната стая, без значение от поведението им. Учителят е отговорен за тях и той трябва да може да се справи с всяко отклонение от нормалното. Това правило е карало всеки учител да настръхне, защото обективно няма как да се справищ с пиян или надрусан ученик, няма как да прекараш 20 минути в укротяване на ученик, който умишлено вреди на дисциплината и 20 минути в преподаване на темата. В този случай страдат само останалите ученици.
Сега той може да бъде отстранен, но за това трябва да полага обществено полезен труд. За момента обаче няма конкретна идея какъв да бъде този труд, нито пък как да се осъществи предлагането му.
„Те ще почистват дворовете на школата, на съседни градинки, ще боядисват огради, пейки и т.н., допълва зам.-министърът на образованието Кирчо Атанасов.
Директорите ще носят отговорност за това, изгонените от час да останат в сградата на училището.
Чува се нещо за създаване на отделна стая в школото, където те ще са пазени от педагогическия съветник, училищния психолог или свободен учител.
√ „Учители и ученици нямат право да разговарят по мобилните си телефони в час, да пушат и да употребяват алкохол на територията на училището.”
Много удачни забрани, но дали ще са успешни? Телефонът е играчка, без която децата не могат. Наборът от екстри определя кой си ти. Скъпата марка е сигурен начин да бъдеш забелязан и запомнен. Няма как обаче да се санкционират нарушителите на този закон сред учениците.
Разговорите с родителите често са безполезни. И край на скритите разпивки в училищния двор, докато пушим по цигарка за голямото междучасие. Но и тук не се знае как ще се санкционират нарушителите.
√ „Въвеждане на годишна характеристика и оценка за поведение”
Проектът за закон отново въвежда и оценка за поведението на ученика, като при системни нарушения от негова страна тя ще бъде понижавана с една степен. Оценката ще се съгласува с родителските асоциации. Учениците и родителите ще имат право да изразят мнение по отношение на наложените наказания, както и да обжалват решението на директора в регионалния просветен инспекторат. Последствията от намаленото поведение ще бъдат лишаване от право на стипендия за отличен успех, от право на участие в представителни прояви за училището. Третата наказателна мярка при намалено поведение е отпадане от класацията при кандидатстване в друго училище. При положение че има двама кандидати с еднакъв успех, ще бъде предпочетен този, на когото не е намалено поведението. Дали ще е сполучлива идеята?
√ „Училищните директори да влизат в час и да заместват своите колеги по различни предмети при необходимост. В случай, че директорите не могат да осигурят учител по заместване, те са длъжни да осигурят друг преподавател от училището или училищния психолог, който да поеме съответния учебен час.”
Интересна идея, но докато не е изградена стройна система от заместващи учители, тя няма как да се приложи дори и само в едно училище. А иначе медиите снасят шокиращи проценти на учителски отсъствия, до 38% - 50% за определени места и периоди на годината. Нещо което няма как да не ви стресне, нали?
√ „Всяко училище решава по вътрешен правилник за извинените и неизвинените отсъствия”
В много училища сега съществува формалното ограничение от 15 неизвинени отсъствия, което е проблем повече за класните ръководители, отколкото за учениците. Реално, да се извинят Х брой отстъствия ти е необходима само една бележка, която надписана, с подпис и печат струва около 2 лева. Така често можете да намерите ученици с 300 извинени и 4 неизвинени, като има в дневника 20-30 бележки с подпис и печат, на които пише „ОВИ” - остра вирусна инфекция. За немарливостта си и нежеланието да си купи бележка, младежите с отсъствия получават удар от най-неочаквано място – спират им се детските, които получават родителите им.
√ „МОН планира да въведе пет учителски длъжности – младши учител, учител, старши учител, главен учител, учител методик. В началото преподавателите ще се назначава с изпитателен срок от 2 години, а за да заемат по-висока длъжност, те ще трябва да отговарят на критерии като стаж и квалификация. Главни учители и учители методици ще се назначават само с конкурс.”
Добра идея, стига да има добра система за развитие на учителите и като заплата. За съжаление, от много години насам средната възраст на учителите достига пред-пенсионни стойности, защото младите хора нямат интерес към тази професия. Замислете се, че след 5 години ще има сериозен глад за квалифицирани учители, докато пък ще има безброй юристи или икономисти. Но това е вече друг проблем, на който няма как да отговорим. За 2009 заплатите на учителите няма да бъдат повишавани.
√ „ Отпуск за родителите ...”
Родителите също ще трябва да се включат в образованието на своите деца. Те ще трябва да отделят повече време за срещи с учителите, ще одобряват учебния план и правилника за дейността на училището. МОН предлага да се въведе дори родителски отпуск за посещение в училище в размер на 8 часа годишно. Страхотна идея, стига родителите да не са прехвърлили задочно отговорността за децата си на училището. И да се налага учителите да взимат отпуска и да посещават тях.
√ „ Основното образование ще бъде разделено на два етапа – начален (от 1 до 4 клас) и прогимназиален (от 5 до 7 клас). Външно оценяване ще има след 4 и след 7 клас, като идеята е това след 7 клас да послужи при класиране за гимназии и професионални училища. От 8 до 10 клас учениците ще се обучават в задължителен първи гимназиален етап, а 11 и 12 клас ще бъде профилирана или професионална подготовка по желание. Външното оценяване след 10 клас ще се вписва като текущи оценки, но може да служи и за класиране при смяна на училището. В края на обучението следват матурите.”
Новата структура няма как да не предизвика значителни обществени трусове, защото тя изцяло променя познатата досега. Това вероятно ще означава и край на професионалните училища/техникумите, като те ще трябва да пренапишат и съкратят програмите си. Както и голям процент излишни учители. Както всичко, това се прави за общото благо. Това е вероятно най-малко дискутираната точка от новите разпоредби, но вероятно и най-големият препъни - камък за цялата система.
√ „ Ученици с християнски кръстове или момичета със забрадки по мюсюлманската традиция няма да бъдат допускани в школата. Българското училище е светско и учениците не може да носят символи, които по агресивен и натрапващ се начин демонстрират религиозните предпочитания.”
Това бе тлеещият фитил, който запали бомбата в Рибново. Самият Даниел Вълчев заяви пред Re:tv, че само по себе си нямало нищо лошо в това човек да носи кръстче например, "стига това да не става по един начин, който ще обиди друг човек, който му натрапва определени възгледи". Дали в едно село като Рибново обаче има човек, който ще се почувства обиден от ученичка със забрадка, е съвсем друг въпрос. И докато бомбата този път избухна, но засега няма много поражения, ясното деклариране на светския характер на училището е повече от нужно. Религия се изучава като СИП или ЗИП, но няма конкретни данни колко деца посещават тези занимания. И докато предни години секти наобикаляха училищата и под предтекста за помощ зарибяваха последователи, сега това трябва да бъде регулирано и спряно. Факт е, че доста преподаватели в смесените региони чакаха забраната за забрадките да бъде записани изрично в закон, тъй като не се наемаха на своя глава да гонят от клас ученички с шамии. Но именно този пункт спря и целия закон, защото Емел Етем настоя той да мине през Съвета за етнически и демографски въпроси към МС. Дано там да отсъдят мъдро и правилно.
Каквото и да си кажем, законите са просто празни думи, написани на хартия, ако не се спазват и ако не допринасят за общественото добруване. Законът за образованието са наистина нов етап в отношението към децата ни, който никога не може да бъде въприет еднозначно. Въпросът е вместо да се караме за или против, да обърнем внимание на истинското бъдеще на нацията ни.
Вероятно това е ключът за решаване на много от проблемите ни. И ако не се получи, вероятно ще припознаем поетичното слово в тази анонимна творба, която се разпостранява от скайп на скайп:
Училище мило и родно как хубаво си ти когато
далеч сам от твоите врати.
Училище любимо ти плачеш за келечка кибрит
и за две три торби динамит.
Училище мое любимо ти плачеш за клечка кибрит,
малко бензин отгоре
и две - три торби динамит.
Училище мое любимо,
как искам да те видя да гориш,
да те залее едно цунами,
или направо що не се взривиш?!?
Училище мое любимо,
как мразя те, не знаеш ти,
да гръмнеш да те видя само,
си давам всичките пари.
Училище мое любимо,
с нещата наясно вече си ти,
знаеш колко си ми гадно
и само моля те - гръмни!
Мисля, че остава съвсем малко време, преди да избухне бомба

Няма коментари:

Публикуване на коментар