Понякога си струва да се отклониш от главния път. Не за да пиеш кафе и да заредиш в някоя безлична бензиностанция, само и само за да продължиш напред с удвоена скорост. Струва ли ви се прекалено рисковано да тръгнете по един очукан и пълен с дупки път, за да откриете нещо, което сякаш всички са забравили и си живее самодостатъчно, встрани от целият светски шум.
Замисляли ли сте се, че само на 10 километра от магистрала Тракия може да ви чака една Държава, умалено копие на нашата, също така сгушена сред преспите. Там няма шоубизнес, няма криза, няма престъпност, няма и млади хора, няма и работа,няма друго освен Първа Програма и куп спомени.
Просто само 10 километра в случайна посока.
В студеното утро по улиците в селото няма никой. Всъщност, еднакво безлюдни бяха и предните километри по шосето. Никакви коли, никакви хора. Но има въздух, страхотен студен и чист въздух и непривична за градските ни уши тишина. Няколко завоя из селото и се оказваме на площада пред кметството, където виждаме първите хора. Както ще се окаже и почти последните, с които ще се запознаем през този ден. Едва ли ще ви изненада това, че четиримата дядовци сами започнаха разговора, загледани в колата и в нас, четирима млади граждани на средна възраст...
И докато интернет мълчи и едва едва дискретно плюе трошички информация за село Държава, сякаш то не съществува в реалния живот, освен по документите и картите, пенсионерите нямаха друго занимание тази сутрин, освен да разказват. Историята му започва някога някъде през 1907 година, когато по странна случайност решават да сменят името му от Чифлик Махле на сегашното, Държава.
Някога незнаен бей имал огромен чифлик, а това било като селце за работниците. Така твърди легендата, така потвърдиха и дядовците. В наши дни няма кой да запомни тази легенда.
И тази и нашата държава страдат от загубата на младите хора. Те изчезват, сякаш се разтварят във въздуха, а на тяхно място остават само уморени и стари пенсионери. В село Държава има ниска раждаемост, съизмерима с нула. Там от години има деца само през лятото.
Кризата в образованието я има и тук – безстопанствено и разпадащо се селско училище, в което от десетки години не бе ехтял детски смях. До вратата още стоеше шкаф, в който вероятно са си слагали обувките, за да не калят вътре. Вероятно смъртта на едно населено място започва тогава, когато го напусне и последният учител. Огромният двор на училището бе покрит с тръни и храсти.
И в двете държави има недостиг на работни места. В голямата държава е все по-трудно да започнеш някъде работа, защото вилнее дива криза, която опразва заводите и кара офисите да фалират.
В малката пък няма нужда да работиш, защото няма какво, а и никой не е в подходяща възраст.
Госпожа Емилия Масларова редовно подсигурява пенсийките на хората в това населено място.
И тук парите не стигат, след 40 години работа на полето, в името на бляскавото бъдеще, всеки си има по една минимална пенсия, която понякога скача с левче два, за да овладее инфлацията.
Насред селото има нещо като гробище на стара земеделска техника, която от време на време някой пришълец се опитва да използва, за да обработва земите наоколо. Лош късмет, плодородни земи, но всичко сякаш е обречено на провал. По-късно чухме, че около селото по някаква програма някой ще засажда сливови градини. Дали ще успее? Дори и самият предприемач не беше много сигурен, времената са тежки за всички. Пък и кой ще работи, след като всички млади са вече другаде...
Точно до дядовците бе разтворила сергия, на която едно „момче” /така казаха те/ на видима възраст около 50 години продаваше плодове, зеленчуци, сапуни, чорапи и какво ли още не, букет от стоки натрупани набързо за пряка народна консумация. Магазинът бе затворен отдавна, а пивницата не работи в неделя и понеделник. А иначе там имало всичко и най-било хубаво там вътре, на ракия и мезе.
А когато е затворена, просто на сладка приказка и на мартенско слънце отвън. И това стига.
В село Държава вероятно няма и да чуете обсъждане за таланта на Краси Аврамов и Евровизия. Там няма кабелна телевизия, а с антена можете да хванете Първа програма. Естествено средище на всичко е кръчмата и площадчето пред общината, където се бистрят едни и същи приказки всеки ден, мъгляви спомени от далечното минало, които все още са живи, докато са живи и помнещите ги хора.
Някакво разнообразие носи само автобусът, който няколко пъти седмично води и взима хора от селото.
Пътникопотокът е толкова рехав, че всеки пришълец или отпътувал е тема за странни и безкрайни коментари в стил латино-американски магически реализъм, които изпълват цели вечери и са добро мезе за домашната ракия. Тук никой не идва, както и никой не си тръгва оттук. Въпрос на принципи и на стандарти в магическия реализъм, закотвен някъде насред нищото в Чирпанско.
Кметицата е на гости на внука си в Стара Загора, общината е затворена.
Не се планира нищо за 3 март, по простата сметка, че ако има кой да направи програма, няма да има зрители. А ако има масовка, няма да има кой да направи програмата. А и си е малко странно да празнуваш 131 години от освобождението на България, когато си затворен в Държава, абсолютно еднаква на тази, в която и ние сме затворени.
В синхрон със здравната реформа, тук лекар идва само понякога, така че, ако имаш проблем, изчакай до петък. Полицай идва в четвъртък, но за щастие тук почти няма престъпност. Старците с гордост съобщиха, че в селото няма нито един циганин, за разлика от съседното село Гита, където те са почти 80% и налагат абсолютен терор на останалите живущи.За съжаление, от нищо друго няма какво да изпитат гордост. Опадали са буквите на паметника, който напомня, че някога преди много години, през юли 1944, селото е било посетено от партизански отряд. Понякога отваря църквата, по големите празници идва свещенник, който иначе не стои в селото. И като се огледаш наоколо, пред погледа ти има само некролози, некролози, некролози, хиляди лица и дати.Някъде изтрит видях и стар плакат за цирк, озовал се там по незнаен начин, посивял и само напомнящ за миналите дни.
„И защо не ни закрият с банкет ?” се пошегува единия от старците, като ни разказа историята за съседното село, което народната власт решила да ликвидира някога през 60те години. Набързо преместили половината население в Казанлък, другата половина в село Свобода, дали им къщи и земя,а село Воловарово останало за срам и за смях с 1 жител, пазачът на новопостроената асфалтова база. В по-късни времена журналистите го обхождали често, за попитат за кого е гласувал. И когато всички напускали, държавата направила голям банкет, на който поканили и от съседните села. И вероятно това е начинът да приключи всичко за едно такова село, с голяма маса с хапване и пийване, духов оркестър, населението, което изчезва в мъгла, носейки икони и куфари. Ако ви замириса на Емир Костурица, вероятно всяко възможно съвпадение не е никак случайно. Но това е вече световен стандарт, а при нас режисьорите на подобни събития са с доста по-трезви и реални разбирания за унищожаването на такива малки селца, като при това не се предвижда почерпка, нито дори и мъгла.
Една Държава в Държавата, типичен модел на българското село, което се обезлюдява и изчезва в нищото. Една история, едно училище, което тъне в храсти и един празен шкаф за обувки на входа.
Четирима старци, които стоят и чакат да дойде 3 март, за да отвори кръчмата и да пият по нещо за свободата.Един рейс, който няколко пъти седмично е единствената връзка на селото с града, кандилкащ съдби натам и насам.И десетки километри празно поле и път, пълен с дупки,по който даже не минават и автомобили. Вероятно нещо бъркаме, не мислите ли?
Върна ме тридесет години назад във времето,когато с пълни сили и младежки ентусиазъм помагахме на народното стопанство именно в Държава.Имаше не само кръчма а и кино.....и живот имаше,тръпки,хормони...едни други времена.P.S. ....и не ми засне селската църква,нали?
ОтговорИзтриванеМитко, заснех я, чакам да се видим на бира и да ти разкажа за дървените кръстове по вратите.:ko:
ОтговорИзтриванеДругата седмица,с най-голямо удоволствие....утре ще прескоча малко до Габрово.Нагледах се на такива села последните дни,може и да си видял снимките във форума....тъжно...
ОтговорИзтриванеКъде точно си пускал снимки на селата? Нищо не съм видял...Но другата седмица клуб 33 ни очаква...:heart:
ОтговорИзтриванеВ темата с църквите има няколко нови чирпански......този в Съединение ми спря дъха,хвърли едно око.Другата седмица - в Бакса,нали? Баккс33,световно известната квартална кръчма....
ОтговорИзтриванеДа, ще щипем ли келнерката по бузките? :p
ОтговорИзтриванеАко си заслужава,пък може и така..да не я разочароваме....:)
ОтговорИзтриванеAnonymous writes:
ОтговорИзтриванеПиша това за да опровергая част от неистините написани по-горе, казани най-вероятно от четиримата дядовци на снимката. Цялата земя на селото около 16000 дек. се обработва от трима арендатори и няма и нива,която да е пустееща,всички имат съвременна модерна техника. Ще се прави сливова градина от 40 дек от друг млад човек на 40 год. В селото живеят и млади хора,един от които съм аз.В селото има повечме от 50 сателитни антени,в няколко къщи има и интернет.Истина е че младите хора са малко,но това е и положението навсякъде в селата,но при желание работа има за всеки.Автобуса влиза три пъти в селото всеки ден, така че не сме откъснати от града. Така че информацията не ви е поднесена точно.
Здравейте! Вие сте май кметицата на селото, нали? Радвам се да чуя, че имаме разминаване в информацията. Искрено се надявам това разминаване да става все по-голямо, защото ми хареса вашето село. Все пак сме съседи, аз съм от Гита.:p С удоволствие бих ви посетил отново като кореспондент на вестник БГ Бен, за да коригираме неточностите.
ОтговорИзтриванеАнонимен writes:Здравейте, за съжаление не съм кметицата, живея в селото. Заповядайте и говорете с повече от хората,вижте как се обработва земята от арендаторите, говорете с част от младите хора.Наистина селото е малко,но не е толкова изостанало, все още има живот в него.
ОтговорИзтриванеДа, надявам се да не угасне животът там! Пиши ми на ivailott@gmail.comза да се разберем нещо конкретно.
ОтговорИзтриванеAnonymous writes:Искам да ви попитам вярни ли са тези данни, споменати тук , че в село Гита 80% са роми?!Възможно ли е това, защото аз имам информация, че ромите са не повече от 50%.Моля ви, разяснете ми?
ОтговорИзтриванеАми, аз вчера бях в Гита, какво да ти кажа.В селото живеят предимно роми, с много малко българи. Не знам дали е 80 към 20 или 50 на 50, но си струва да излезеш някой ден по центъра и да видиш какво е.Отделно, нямам актуални данни за преброяване, не знам дали въобще е имало такова.Като цяло, нямам нищо против ромите, но нещата в селото не вървят добре.Много кражби, много престъпност.
ОтговорИзтриванеAnonymous writes:И аз нямам нищо против ромите, разбира се :). Но е хубаво да се знае от чисто статистическа гледна точка. Но иначе е много странно и интересно как така до преди 20 години в Гита няма роми, а сега е пълно...от къде са дошли, кой ги е докарал...изобщо някой може ли да каже или са паднали от небето...А като цяло имате ли представа колко е общото население на селото? И с това се спекулира доста.
ОтговорИзтриванеAnonymous writes:с.Държава моля да ме извини, че се отклонявам малко от темата :P
ОтговорИзтриванеКаква ти е връзката със селото?Преди 20 години имаше цигани, имало ги е и преди 30 години. През 80те доста често ходех там и цигани имаше.Проблемите започнали обаче с първите вълни цигани, които се самонастаняват в изоставени къщи в селото. Проблемите започват и с остаряването на населението, както и с липсата на полиция и липсата на контрол от каквото и да е естество.Населението ли? Откъде да се знае колко е точно...Предполагам, че и тук преброителите са спрели до някакво число на око.Не знам досега да има някъде точно преброяване на цигански квартал или село.Иначе, Гита някога бе прекрасно село.
ОтговорИзтриванеАз съм една четвърт от това село по бащина линия(баба ми е от там).Иначе в селото имам близки роднини/до преди две години бяха още повече.../та се чудех как ли живеят в село със солидно ромско присъствие...Нима те са от малкото или единствените българи в това село?!...Не е така разбира се.Но те живеят в тази част на селото, където не живеят роми или поне са по-малко.Не мога да се ориентирам пространствено коя част на селото точно, но мисля, че е североизточния край на Гита(ако не греша).Иначе баба ми разполага със значителна площ земи в Гита,така че се шашнахме като прочетохме тези статистика,наистина стряскаща(80% роми...въъъй,както се казва :) ).Но такова е положението в много български села.Нямам информация да има роми в съседните села или поне не толкова.Ето с.Държава виждаме, че е такъв пример :)Впрочем, сега си спомних, че май и друг път съм Ви занимавал с въпроси относно Гита(ако не Ви бъркам с някой друг).Много обичам това село и ми е скъпо и близко така, сякаш аз съм роден и живял там!
ОтговорИзтриванеЩе ти предложа сам да дойдеш и да видиш, отстрани е много различно.:p В съседното Свобода е като в индийски филм, примерно.Селото беше наистина хубаво, някога...
ОтговорИзтриванеТака е, на живо да се види е най-добре. А по спомените за Гита, които чувам, наистина се създава картина за едно прекрасно село, както казвате.Не знаех, че в Свобода има роми...Значи това явление на промяна на етническия състав е валидно за повечето български села...Впрочем аз имам роднини, които се завърнаха в Гита от големия град и живеят в селото постоянно или поне през по-голямата част от годината. Така че съм оптимист за селото, защото точно това хубаво село не би трябвало да загине, така да се каже :)
ОтговорИзтриванеОстави спомените и ела да видиш какво е...Спомените са често различни от това, което наистина е.Селото си отива, обезлюдено, разрушено и ...отиди и виж сам.
ОтговорИзтриванеИ моето село е Гита!
ОтговорИзтриванеМАРИНОВА writes:МОЕТО СЕЛО Е гИТА.СКОРО БЯХ ТАМ И НАИСТИНА СЕ УПЛАШИХ ОТ РОМИ.ЖАЛКО ЗА ОСТАНАЛИ ТЕ МАЛКО ВЬЗРАСТНИ ХОРА.ВСИЧКО КОЕТО СТЕ НАПИСАЛИ Е ИСТИНА- КОЛКО МЕ БОЛИ!
ОтговорИзтриванеAnonymous writes:СКАИП -ТАНЯ МАРИНОВА
ОтговорИзтриванеМАРИНОВА writes:РАЗБРАХ ТОКУ ЩО АЗ СЕ КАЗВАМ ТАНЯ НАБОР 1972.
ОтговорИзтриванеДобави ме, че аз не можах да те намеря...skype:aon_ivailo
ОтговорИзтриванеAnonymous writes:Моето село е Гита...за съжеление няма спасение за селото до 30 след като и последния старец си отиде, ще останат само ромите, вече има изцяло ромски села в България и Гита ще е едно от тях. Кмета, кмет от както беше комунизъм, известен с пиянството си и църквата в която скоро бях, една печка на дърва и няколко възрасни жени които като последен смомен за отминаващото време - пазят. Пазят я от циганите, пазят си расъдака, пазят спомените за селото. Пиша от Англия, някак си ми става тажно като се сещам какво беше и на къде отива, и може би аз допринасям за това, както всички млади хора и аз отивам там където селото е място за почивка и спокоиствие. Няма цигани, а и да има няма да ги видиш. Жалко е.
ОтговорИзтриванеAnonymous writes:A zashto se pi6e za patq v Darzhava che e imalo mnogo dupki kato okolovrasnoto na Sofiq e na sashtoto polozhenie?
ОтговорИзтриванеА в Кения има цели области, без нито един грам асфалт, за това защо не пишат?
ОтговорИзтриванеELMASLISTOQUETU writes:S vmakvaneto na Keniq v zashtita na tvoqta teza,izcqlo prolicha totalnata ti nekompetentnost.Ponqkoga,e mnogo po-madro ,kato nqma kakvo da kazhesh,prosto da ne kazvash nishto.Drugiq pat kato te ozari muzata,idi prosto do toaletnata.
ОтговорИзтриванеВиж, навсякъде трябва да няма дупки, това е.
ОтговорИзтриване